Kladské pomezí

(1515)

Pateřní cyklotrasa hřebene Orlických hor aneb podél Jiráskovy horské cesty (161 km).

Jiráskova horská cesta je nejdelší dálkovou turistickou trasou ve východních Čechách. (Vytvořením jejího výškového profilu bychom zabrali zbytek tohoto průvodce). Nejznámější partie cesty poutají plným právem největší zájem turistů při návštěvě regionu. Celková délka (červené pásové značení) měří dnes asi 161 km. Původní kratší trasa Jiráskovy cesty byla slavnostně otevřena již v roce 1921 v místní části Deštného v Orlických horách - Dříši na chatě Panorama, za osobní účasti Aloise Jiráska.

Slavnostní otevření na Dříši připomíná Jiráskova pamětní deska a pomník advokáta, spisovatele a propagátora turistiky v Orlických horách JUDr. Jindřicha Štemberky. (Upozornění: kolem chaty Panorama Jiráskova cesta nevede. Pokud ji chcete navštívit, musíte opustit hřebenové partie a sjet dolů do Deštného.) Právě z podnětu Dr. Štemberka byla později postavena Masarykova chata na Šerlichu. Současná trasa Jiráskovy cesty začíná ve městě s mnoha historickými památkami Broumově, překonává Broumovské stěny, prochází městy Police nad Metují, Hronov, Náchod, do Pekla (cyklostezka KČT č. 4037), do Nového Hrádku (č. 4035), do Olešnice se v krátkém úseku spojuje s cyklostezkou č. 22 a dále již vede nejznámějšími místy Orlických hor, celou hřebenovou partií i s nejvyšším vrcholem (č. 4071). Cesta, často lemovaná předválečným opevněním, nás do dovede přes Zemskou bránu až na Suchý vrch. Hlavní součástí celé trasy je červená cyklotrasa č. 4071, která v Čenkovicích opouští Jiráskovu stezku a přes Mlýnický Dvůr, Vysoký Potok pokračuje dále pod Králický Sněžník, od chaty Návrší nad Stříbrnicí vede do Kladského sedla.

Původní Jiráskova stezka, kterou jsme dosud sledovali, odbočí do vnitrozemí. Pokračuje městem Jablonné nad Orlicí, poutním místem Mariánská Hora u Lanškrouna a po překonání Třebovských stěn prochází městem Česká Třebová. Dále již míří do svého cíle, města Litomyšle s unikátním zámeckým areálem zapsaným v seznamu UNESCO.

Přestože Jiráskova stezka je charakterizována jako turistická trasa, spíše určena pro pěší, ročně ji projíždějí stovky cykloturistů, s tím že některé hřebenové úseky, jako např. prales Bukačka a vrchol Homole, objíždějí po cestách s asfaltovým povrchem.

zdroj: Sdružení obcí Orlicko

zpět
Webing.cz - webdesign, webhosting Infotip.cz - informační a vyhledávací server Copyright © 2008 - 2024 Tip na výlet