Asi 60 km na jihozápad od Vídně, poblíž Vídeňského Nového Města (Wiener Neustadt) leží pohoří Schneeberg.V podhůří, v nadmořské výšce 577 m.n.m., se nachází lázeňské městečko Puchberg am Schneeberg, odkud vede až do nadmořské výše 1755 m. ozubnicová železnice, donedávna ještě s pravidelným parním provozem.Pro informaci uvádíme, že tato necelých 10 km dlouhá trať je opatřena ozubnicovým systémem typu Abt a byla dokončena v roce 1897.Železnice je v provozu od dubna do listopadu.
V dnešní době je provoz zajišťován motorovými soupravami opatřenými typickým žluto-zeleným nátěrem, připomínajícím mloka, tudíž soupravy se dočkaly přezdívky Salamandr (Mlok) a tento živočich je i maskotem zdejší dráhy Schneebergbahn.
Ve vrcholové stanici, která je momentálně přestavována do moderní podoby "sklo a beton", se nachází horský hotel, pyšnící se několika návštěvami Františka Josefa I.Je zde umístěna stálá expozice historických předmětů a relikvií připomínající tuto událost.Nedaleko konečné stanice leží kaple, která byla postavena na památku rakouské císařovny Alžběty, kterou známe spíše pod jménem Sisi.
Prvý zájezd letohradských příznivců železnice se do této lokality uskutečnil v roce 1992.Bohužel počasí nám nepřálo,vytrvale pršelo a naše návštěva skončila pouze ve výchozí stanici Puchberg am Schneeberg.Zároveň z tohoto zájezdu neexistuje videozáznam,máme pouze fotodokumentaci.
Prvý videozáznam je z oslav 100.výročí zahájení provozu v roce 1997 a má název Schneeberg stoletý.
Druhý dokument je ze zájezdu "mašinkového povídání" v roce 1998 a na ozubnicové železnici jezdily ještě v plné míře parní lokomotivy.Video má název Povídání o mašinkách na cestách.
Třetí záznam s názvem Krok za krokem,zub za zubem, vzhůru na Schneeberg, je již zpracovaný na DVD a pochází z června 2007.Bohužel v této době byly, a momentálně i jsou, jízdy vlaků zajišťovány pouze motorovými soupravami, tak onu historickou patinu železničního provozu s kouřem,parou a nezapomenutelným odérem lze vychutnat jen v neděli u jednoho páru parních vlaků, a to ještě pouze od července do září.
Druhý i třetí záznam obsahuje též návštěvu horské železnice Semmering.V polovině devatenáctého století více než smělé dílo překonávající horský masiv 15 tunely a několika desítkami mostů, z nichž neznámější je viadukt Kalte Rinne.
Abtova ozubnice pomáhá hnacím vozidlům k jízdě na strmém stoupání (šnek na pravé kolejnici leze bez pomoci)
Motorová souprava Salamandr při výjezdu z mezistanice Baumgartner
K vrcholové stanici lze také dojít zhruba za 3 hodiny pěšky
Pohled na kapli sv Alžběty.V popředí budova vrcholové stanice, která bude zanedlouho již patřit minulosti.
Okolí nabízí množství turistických tras pro méně i více zdatné turisty
Pohled na železniční trať proplétající se horským masivem Semmeringu
Motorová souprava Salamandr v stanici Puchberg am Schneeberg
Horské louky pokrývá kleč a množství květin.Krásné výhledy jsou samozřejmostí!
Kaple sv. Alžběty (vpravo) postavená na počest císařovny Sisi
Lázeňské městečko Puchberg am Schneeberg nabízí množství občerstvovacích míst (zde lázeňská cukrárna)
Jeden z vlaků přejíždí právě nejvyšší viadukt na trati Semmeringu - viadukt Kalte Rinne
Společný snímek účastníků zájezdu v roce 2007 u pomníku staviteli dráhy ,kterým byl benátčan Carl Ritter von Chega
Pošlete nám info na tip@tipnavylet.cz a my ho rádi zveřejníme na našem portále